Over Marc

Als voormalig KLM-gezagvoerder Boeing 777 en 787 breng ik een schat aan ervaring en expertise mee naar mijn training- en consultancy praktijk na 38 jaar professionele luchtvaart. Via de luchtmacht op verschillende vliegtuigen tot de F-16 aan toe, tot aan mijn droombaan Captain B777 en 787. Mijn jarenlange kennis van oa. operationele processen, besluitvorming onder tijdsdruk, strenge (veiligheids)protocollen, menselijk teamwork heeft mij na achtendertig jaar gevormd tot een expert in het optimaliseren van efficiëntie, besluitvorming en het waarborgen van veiligheid. Nu pas ik mijn waardevolle inzichten toe om organisaties (corporate, ziekenhuizen, organisaties, mkb+) buiten de luchtvaart te helpen hun processen te verbeteren en hun om doelstellingen goed en op tijd te bereiken. Maar weet, target fixiation is killing!

Mijn luchtvaartcarrière

Als 4 jarige ging ik voor het eerst mee op een KLM DC-8-53 (PH-DCI) naar Rio de Janeiro. Die onuitwisbare indruk heeft mijn leven bepaald in de zin van wat ik later wenste te worden.

Via de mavo en havo kwam ik terecht als dientplichtig Vaandrig bij de 101 NBC Compagnie. Hier werd als dienstplichtig officier voor mij de basis gelegd wat leidinggeven is op grond van hierarchie, verantwoordelijkheid en teamvorming. Door het invullen van de bon uit een TV-gids mocht ik deelnemen aan het pittige selectieproces bij de Koninklijke Luchtmacht. En warempel mocht ik de opleiding van “straaljagerpiloot” gaan doen.

In 1993 mocht ik beginnen bij KLM op de Fokker 50. Dat was een hele omschakeling van de F-16 naar de F-50. Maar vooral de cultuurverschillen tussen luchtmacht en de burgerluchtvaart waren groot. Niet alleen qua opleidingsmethode maar vooral de menselijke acspecten in leidinggeven, communicatie, commerciele- en operationele besluitvormings processen.

In de zomer van 1994 werd ik ernstig ziek en ben een jaar lang behandeld in het avl. De dertig jaren hierna waren voor mij heel mooi en zeer waardevol. En nu hoop ik nog dertig jaar mijn expertise door te kunnen geven, zodat allen om mij heen er beter van worden.

Na mijn 30 prachtige jaren bij KLM, waarvan ik 25 jaar aan ééngesloten gezagvoerder ben geweest, moest ik (Cao bepaling) in Juli 2023 mijn Captains pet aan de wilgen hangen. Gelukkig kreeg ik nog de kans om in oktober nog door te vliegen in het Midden- Oosten op de Boeing 777. Echter hier kwam ik erachter dat mijn oude werkgever KLM echt voor mij het allerallerbeste was wat mij ooit is overkomen als werknemer. Een dikke vette tien. Ja en dan valt het Midden-Oosten zwaar tegen.

Nadat ik in begin 2024 via LinkedIn vele contacten heb opgebouwd, gaat mijn idee  letterlijk “Take Off”. Het betreft kleine bedrijven, een ziekenhuis en andere organisaties  en personen die ik bijsta met raad en daad. Hier voel ik mij als een vis in het water en krijg er heel veel energie van. Dat is een teken dat ik weer op de juiste weg zit. Dus als ik een waardevolle bijdrage kan leveren, waar dan ook en wat dan ook, op het gebied van oa. besluitvorming, CRM (Crew Resource Management) training, menselijk advies, verslavingsbeleid en nog veel meer. Ik doe ik het met veel plezier, kunde en inzicht. Echter de inhoud bepalen jullie zelf.

Het is soms beter om de helicopterview aan een ander over te laten, vooral een ervaren Captain. Ik ga met jullie de verplichting aan om jullie doel op tijd en veilig te halen, wat jullie bedrijfsmatig ook willen.